TILTA IZBŪVE - VISS ĪSĀKAJĀ LAIKĀ Aktuālie padomi

TILTA IZBŪVE - VISS ĪSĀKAJĀ LAIKĀ

Pirmdiena, 25 oktobrī, 2021

Tiltu infrastruktūras uzturēšanai tagad ir liela nozīme. Tā rada lielus izaicinājumus, jo ir jāspēj garantēt gan ilgtspēja, gan lietotāju drošību un komfortu. Virsmas nolietošanās ir viena no galvenajām problēmām, kas var ietekmēt tilta kalpošanas laiku. Tilti ir pakļauti vairākiem bojāšanās elementiem, kas izraisa to priekšlaicīgu plaisāšanu, saraušanos, kustību un nolietošanos. Ja tas nav pareizi aizsargāts, mitrums un ķimikālijas laika gaitā var iekļūt konstrukcijā, izraisot koroziju un struktūras noārdīšanos. 

 

Lai ar šiem uzdevumiem tiktu galā, SOPREMA ir izstrādājusi virkni specifisku risinājumu kopumu CivilRock, pamatojoties uz savām iegūtajām zināšanām.

 

          

 1912 – SOPREMA Mammouth hidroizolācijas instalācija

 

AIZSARDZĪBAS SLĀŅI

 

Lielākajai daļai tiltu un estakāžu tilta klājs ir veidots kā divi atsevišķi slāņi. Apakšējais konstrukcijas klājs parasti ir augstas stiprības tērauda dzelzsbetons, kas paredzēts tilta kalpošanas laikam. Augšējais klājs vai nodiluma virsma ir paredzēta nomaiņai ik pēc dažiem gadiem. Ceļa segums parasti ir asfalts, kas ir lētāks un piešķir brauktuvei zināmu elastību. Betons kalpo ilgāk, taču tas ir vairāk pakļauts plaisāšanai un nav atkārtoti izmantojams. Neatkarīgi no seguma, satiksmes un temperatūras svārstības neizbēgami izraisa plaisas. Šīs plaisas nodrošina iespēju ūdenim un citiem piesārņotājiem nokļūt konstrukcijā un to bojāt. Tieši tāpēc būtiska ir kvalitatīva grunts un hidroizolācijas izvēle. 

 

GRUNTS SLĀNIS

 

Lielākajā daļā tiltu projektu tiek izmantots gruntējums, kas tiek uzklāts uz betona, tādejādi iesūcoties materiāla porās un pilnīgi vai daļēji tās aizpilda, izveidojot vienotu virsmu, uz kuras var uzklāt hidroizolācijas membrānu. Tiltu atjaunošanas gadījumos parasti izmanto polimērmodificēta bitumena emulsijas gruntējumu (SOPREMA ELASTOCOL 500), bet jauniem tiltiem paredz epoksīdsveķu gruntējumu (SOPREMA ALSAN P30). Abi risinājumi strādās lieliski, ja vien tiks ievērotas visas ražotāja prasības. Taču reizēm, un it sevisķi mūsu klimatiskajos apstākļos, tieši laikapstākļi ir tie, kuri apgrūtina grunts ieklāšanu. Lietus, negaiss un temperatūras svārstības ir tie apstākļi, ar ko ko cīnās būvnieks un algo šamani, lai piesauktu labvēlīgākus laikapstākļus, lai noteiktajos termiņos realizētu projektu. Visi šie apstākļi rada risku - sasteigts process, kurā zūd kvalitāte. Ne velti, pēdējos gados uz vairākiem Latvijas tiltiem ir konstatēti burbuļi veida bojājumi.

SOPREMA spēj piedāvāt risinājumu, kurš atrisinās galvassāpes gan būvniekam, kuram jāspēj ieklāt grunts konkrētos laikos, gan autovadītājam, kuram jau sen apnikusi lēnā satiksme uz tilta deļ remontdarbiem. Risinājums ir trešās paaudzes grunts, kura balstīta uz PMMA bāzes. 

 

KAS IR PMMA?

 

Metilpolimetakrilāts jeb PMMA ir termoplastisks polimērs, kas sākotnēji bija pazīstams ar savu lietojumu neplīstošu logu izstrādē (pazīstamākais zīmols ir Plexiglas). To izmanto arī krāsās, hidroizolācijas sveķos, zobārstniecības produktos un smērvielās. Pateicoties tā īpašībām, ieskaitot caurspīdīgumu, mehānisko izturību un izturību pret klimatisko ietekmi (UV, ūdens klātbūtne un temperatūras izmaiņas), tagad to izmanto daudzās nozarēs.

Viena no galvenajām PMMA grunts priekšrocībām ir tā, ka tās ātri sacietē un tām ir augsta reaktivitāte, kas ļauj pabeigt uzklāšanas procesu zemā temperatūrā un ar minimālu dīkstāvi. Izmantojot šo tehnoloģiju, ieguvējs būs ikviens. 



 

 

SOPREMA PMMA tehnoloģiskie risinājumi ir dažādi un šoreiz vēlētos izcelt tieši poru pildītāju ALSAN REKU Z71 un grunti SOPREMA ALSAN  REKU P70. Iespaidīgs ir ne tikai žūšanas laiks, bet arī iestrādes apstākļi:


ALSAN REKU:

Apkārtējās vides temperatūra: min. 0 °C līdz maks. +30 °C

Relatīvais gaisa mitrums: max. 90%

Virsmas temperatūra vismaz 3 °C virs rasas punkta


CITI TIRGŪ PIEEJAMIE RISINĀJUMI:

Apkārtējās vides temperatūra: min. 8 °C līdz maks. +35 °C        

Relatīvais gaisa mitrums: max. 80%            

Virsmas temperatūra vismaz 3 °C virs rasas punkta   

 

Faktiski ALSAN REKU sistēmu var izmantot visu gadu!      


 

HIDROIZOLĀCIJAS SLĀNIS

 

Tā kā tilta vai viadukta būvniecība ir saistīta ar saviem izaicinājumiem, hidroizolācijai šajā gadījumā ir jāpalielina izturība pret lielām slodzēm un mainīgiem laika apstākļiem. Par katru cenu jāizvairās no mitruma iekļūšanas konstrukcijā, jo šādas situācijas tiltos mēdz kļūt par apburto loku. SOPREMA, ražojot vairāk nekā 150 miljonus m² membrānas gadā, nepārtraukti papildina savu piedāvājumu ar novatoriskām bitumena hidroizolācijas membrānām, kas slavenas ar izcilo kvalitāti un ērtu pielietojumu pat smagos darba apstākļos. Un tieši tādas ir arī SOPRALENE EP 4 Performa membrāna, kura paredzēta autostāvvietāi, un SOPRALENE EP 5 Performa membrāna, kura paredzēta tiltu hidroizolācijai un atbilst EN 14695 noteiktajiem standartiem. 




MINI-MAMMOUTH: BITUMENA MEMBRĀNU AUTOMĀTISKA UZSTĀDĪŠANA

 

Lai nodrošinātu hidroizolācijas ieklāšanas augstāko kvalitāti, SOPREMA 1998. gadā nāca klajā ar bitumena membrānas automatizētās ieklāšans sistēmu MINI-MAMMOUTH. Tieši šobrīd tā ir pieejama pie mums Rīgā un soli pa solim, šī iekārta pierāda savu kvalitāti dažādos projektos.

 

 

Vēlos akcentēt to, ka, lai arī SOPREMA piedāvā augstākās kvalitātes hidroizolācijas materiālu, tomēr svarīga ir arī tās kvalitatīva iestrāde. Vēljovairāk svarīgi tas ir vietās, kurās notiek intensīva satiksme - tilti un autostāvvietas. Riski, kurus rada nekvalitatīvi iestrādāte hidroizolācijas membrāna var radīt pat traģiskus gadījumus. 

 

MINI-MAMMOUTH atrisina ļoti daudz problēmu šī brīža būvniecības procesā:

 

1. Darbaspēka trūkums. Mašīnas apkalpošanai nepieciešami vien 3 cilvēki (minimums 2) un hidroizolācijas membrānas ieklāšana jauda aptuveni 700m2 dienā. 

2. Hidroizolācijas membrānas ieklāšanas kvalitāte. Membrānas ieklāšanas kvalitāte vienmēr būs augsta, neatkarīgi no āra temperatūras un vēja. MINI-MAMMOUTH ieklāj membrānu vienmērīgā atrumā, piespiežot to speciālu rulli. Kā arī, membrānas iestrādei tiek izmantota vienmērīgi noregulēta liesma. Tas nodrošina, ka membrāna netiek pārdedzināta, vai arī rodas vietas, kur membrāna vispār netiek izkausēta (brīva vieta mirumam un tvaikam). 

3. Gāzes patēriņš. Jubkurš būs priecīgs ietaupīt. Mūsu aprēķini liecina, ka izmantojot šo mašīnu un salīdzinot ar "klasisko" kausēšanas metodi - rokām/degli, gāzes patēriņš tiek samazināts par 25%.


  
Daudzstāvu autostāvvietas jaunbūve Daibes ielā 27, Mārupē (pasūtītājs Vastint Latvija), kas atrodas blakus Business Garden Rīga ofisa ēku kompleksam un dzīvojamam kvartālam Lindenholma

Tieši inovācijas ir tās, kuras spēj padarīt mūsu ikdienu vienāršāku. Kādam tā ir iespēja ietaupīt laiku, lai pēc iespējas ātrāk realizētu projektu, kādam tā ir iespēja uzlabot kvalitāti neizmantojot pārmērīgi lielu resursu, savukārt citam tā ir iespēja uzsākt jaunu biznesu - jo tas viss ir tik vienkārši. 



Šajā rakstā par tiltu un autostāvvietu iespējām un risinājumiem būs viss. Ticu, ka noķērāt mazliet inovāciju un iedvesmas garšu un ja būs interese to visu pielietot arī reālā projektā - esmu atvērts iespējām. 

 

Andrejs Siliņš Daiņa dēls

https://www.izolacijas.lv/civila-inzenierija

+371 28441644

andrejs@izolacijas.lv 

Andrejs Siliņš @andrejssilins
https://www.buvbaze.lv/andrejssilins/
2 gadi 8 mēnešu 28 dienu portālā
Bija online 05 februārī 11:30
Meklētājs būvniecības nozarē