Asociācija: Tirdzniecības centriem nomas maksas ieņēmumi februārī sarukuši par 57% Ziņas

Asociācija: Tirdzniecības centriem nomas maksas ieņēmumi februārī sarukuši par 57%

Pirmdiena, 1 martā, 2021

Tirdzniecības centriem nomas maksas ieņēmumi šogad februārī salīdzinājumā ar pagājušā gada februāri ir kritušies par 57% jeb 8,6 miljoniem eiro, aģentūru LETA informēja Nekustamā īpašuma attīstītāju alianses (NĪAA) pārstāvji.

Asociācijā norādīja, ka 2020.gada oktobrī salīdzinājumā ar 2019.gada attiecīgo mēnesi tirdzniecības centriem nomas maksas ieņēmumi samazinājās par 23% jeb 3,5 miljoniem eiro, novembrī - par 34% jeb pieciem miljoniem eiro, decembrī - par 42% jeb 6,3 miljoniem eiro, bet šogad janvārī salīdzinājumā ar 2020.gada janvāri ieņēmumi saruka par 51% jeb 7,6 miljoniem eiro.

NĪAA arī pauda, ka alianse atbalsta ekonomikas ministra Jāņa Vitenberga (Par cilvēcīgu Latviju, KPV LV) priekšlikumu par nomas maksas atbalsta instrumenta izveidi kā mērķētu atbalsta mehānismu Covid-19 ierobežojumu dēļ cietušai nozarei.

Alianses valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vanags skaidroja, ka līdz šim pieejamais atbalsta mehānisms - apgrozāmo līdzekļu grants  - "netrāpa" pa tirdzniecības centriem, ko apliecina dati par tirdzniecības centru nomas maksas ieņēmumiem, kas turpina uzrādīt arvien lielāku samazinājumu. Tirdzniecības centriem ir uzkrāti zaudējumi no 2020.gada, kas pielīdzināmi trīs mēnešu nomas ieņēmumiem nulles apmērā, turklāt tie arī tagad ir gatavi atteikties no peļņas, taču nav spējīgi amortizēt ieņēmumu kritumu par 57% un vairāk.

"Ir paredzams, ka nomas ieņēmumu kritums turpināsies, jo veikalu apgrozījums 2021.gada janvārī ir samazinājies par 75%. Mūsu skatījumā no tirdzniecības centru puses saprātīgi būtu piedāvāt 30% atlaidi nomas maksai, savukārt pārējo segtu nomas maksas atbalsta mehānisms," pauda Vanags.

Lai pievērstu uzmanību valdības lēmumu lēnajam tempam, kā arī akcentētu nepieciešamību steidzami ieviest atbalstu nomas maksas segšanai, Latvijas tirdzniecības centri, tostarp "Origo", "Alfa", "Domina Shopping", "Spice", "Mols", "Galerija Centrs" un "Galleria Riga", kā arī NĪAA pagājušajā nedēļā sāka balto karogu akciju - uzņēmumi vienojās kopīgā nostājā par kritisko situāciju nekustamā īpašuma nozarē, pie tirdzniecības centriem Rīgā un citviet Latvijā izkarinot baltus karogus.

Līdzšinējo noteikumu ietvaros 13 lielākajos tirdzniecības centros atļauts strādāt tirgotājiem vidēji 24% teritorijā no to kopējās platības. Pārējie veikali ir slēgti un vēl arvien nav saņēmuši atbalstu nomas maksas segšanai, kas palīdzētu saglabāt esošās telpas, lai varētu atsākt uzņēmējdarbību, kad to drīkstēs darīt. Zemākais strādājošās platības rādītājs kādā no tirdzniecības centriem ir 9%, radot nepārprotamus draudus, ka tirdzniecības centrs var krīzes periodu nepārdzīvot, uzsvēra NĪAA pārstāvji.

Tāpat aliansē minēja, ka tirdzniecības centriem katru mēnesi jāiegulda papildu līdzekļi, lai ievērotu tirdzniecības vietām noteiktos drošības pasākumus, kas nemitīgi mainās un tiek pastiprināti. Tostarp, lai ieviestu no 8.februāra spēkā esošos drošās tirdzniecības nosacījumus, 13 lielākie tirdzniecības centri ieguldījuši gandrīz 100 000 eiro dažādu sistēmu izveidē un kontroles pasākumu ieviešanā.

Asociācijas pārstāvji pauda, ka tirdzniecības centru darbība ir tiešā veidā ierobežota ar valdības lēmumu, bet apgrozāmo līdzekļu programma tiem nepalīdz, jo 95% no tirdzniecības centru apgrozījuma veido nomas maksa. Šī nomas maksa tālāk galvenokārt tiek novirzīta kredītu un nekustamā īpašuma nodokļa nomaksai.

NĪAA apvieno nozīmīgākos nozares dalībniekus, lai panāktu ilgtspējīgu nekustamo īpašumu nozares izaugsmi, vienoti to pārstāvētu valsts un pašvaldību līmenī, kā arī aktualizētu nekustamo īpašumu attīstītāju un investoru lomu Latvijas ekonomikā.

Sandra Fomina @nadja
žurnāliste
6 gadu 1 mēnesis 25 dienu portālā
Bija online 24 martā 19:56
Meklētājs būvniecības nozarē