Skanstes iela: Rīgas biznesa centrs ar jaunu tramvaja līniju Ziņas

Skanstes iela: Rīgas biznesa centrs ar jaunu tramvaja līniju

Piektdiena, 30 septembrī, 2016

Pēc Rīgas attīstības plāna, līdz 2030. gadam Skanstes ielas rajonam ir paredzēts kļūt par pilsētas vizītkarti: vietu, kur norisinās biznesa konferences, ar saviem koncertiem uzstājas pasaulslaveni mākslinieki un norisinās lieli sporta un kultūras pasākumi, atrodas moderni ofisi un dārgi dzīvokļi.

Ar pilsētas centru šo biznesa oāzi savienos jauna tramvaja līnija, kuras izveidošanu atbalstījuši Rīgas domes deputāti.

Līnija sāks darboties daudz agrāk – līdz 2022. gadam. Projekta veidotājiem dots uzdevums: līnijas izveidošanas laikā aizliegts aiztikt kaut vienu apbedījuma vietu. Kāpēc tieši Skanstes iela?

Plānots, ka šajā apkaimē tiks izveidots Rīgas centrālais biznesa rajons.  Un Skanstes apkaime veicinās pilsētas starptautisko konkurētspēju.  Šo vietu nozīmi reģionālā, nacionālā un starptautiskā līmenī nosaka Rīgas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam. Pēc tur iestrādātās vīzijas –  Skanstei vajadzētu kļūt par Rīgas 21. gadsimta jauno vizītkarti ar starptautiski pazīstamām, pasaules mēroga pasākumu organizācijas vietām, kas koncentrētas vienuviet, apkaimes funkcionālajā centrā jeb kodolā (daudzfunkcionālā halle „Arēna Rīga”, „Olimpiskais sporta centrs”, starptautiskas nozīmes biznesa un biroju rajons, koncertzāles/konferenču centrs, Laikmetīgās mākslas muzejs, u.c.).

  Laikmetīgās mākslas muzejs Foto: skanste.lv   Skanstes apkaimē plānota arī dzīvojamā apbūve: starp Pulkveža Brieža, Hanzas, Skanstes un Sporta ielām tiks attīstīts darījumu un dzīvojamais kvartāls ar nosaukumu New Hanza City.

Atbilstoši Skanstes attīstības aģentūras aplēsēm, Skanstes apkaimē 2024. gadā būs 36 690 iedzīvotāju un darbavietu. Šiem skaitļiem jāpievieno paredzamie apmeklējuma rādītāji, piemēram, Arēnu Rīga jau patlaban apmeklē aptuveni 500 tūkstoši cilvēku gadā, bet topošā Rīgas konferenču un koncertu centra un Laikmetīgās mākslas muzeja apmeklētāju skaits 2021. gadā var sasniegt vairākus simtus tūkstošu cilvēku gadā.   Multifunkcionāls kultūras centrs

  Rīgas pilsētas papildu nodokļu ieņēmumi pēc attīstības plānu īstenošanas   sastādīs  vismaz 5 milj. € gadā.

Tik ievērojamas izmaiņas attīstībā nozīmē vien to, ka Skanstes apkaimē jānodrošina moderna un videi draudzīga sabiedriskā transporta pieejamība, nodrošinot tiešu savienojumu ar pilsētas nozīmes transporta mezgliem – Rīgas ostu, Rīgas Starptautisko autoostu, Rīgas dzelzceļa staciju.

Lai sasniegtu Rīgas attīstības stratēģijā nosprausto mērķi, nepieciešama arī apkaimes degradēto teritoriju revitalizācija, sākot to ar ielu un inženiertīklu izbūvi.

Pilnveidojot transporta infrastruktūru, nākotnē tiks veikta ilgi gaidītā Skanstes ielas rekonstrukcija, vecā dzelzceļa sliežu atzara demontāža vai pārvietošana, kā arī jaunas tramvaja līnijas ierīkošana.

Kāds tieši būs Skanstes maršruts?    Šobrīd konceptuāli tiek izskatīti dažādi iespējamie tramvaja maršruti, bet galvenais ieguvums, ko tramvaja līnija Skanstes apkaimē dos, ir iespēja savienot esošo sliežu ceļu pilnā lokā pa K.Barona ielu, Pērnavas ielu, Senču ielu, Zirņu ielu, Skanstes ielu, Sporta ielu, Pētersalas ielu, Eksporta ielu, Kronvalda bulv., Z. A. Meierovica bulv., Aspazijas bulv.

Šāds sliežu loks paver iespējas arī veidot šāda paša loka maršrutu, kas rastu iespējas ne tikai tramvaju maršrutus izmantot esošajā veidā, lai nokļūtu centrā no mikrorajoniem, bet lai ar tramvaju pārvietots pa pašu pilsētas centru vai ar ērtu pārsēšanos saīsinātu savu ceļošanu starp dažādiem mikrorajoniem, neiebraucot pilsētas centrā.

Tomēr šāds loka maršruts neizslēdz iespēju arī domāt par citādiem maršrutiem, kas varētu rasties pilsētā. Kur būs savienojumi ar jau esošajiem ceļiem? Lai sasniegtu mērķi – nodrošināt elektrotransporta kustību Skanstes apkaimē – plānots izbūvēt jaunu 3,6 km garu tramvaja līnijas posmu, kas savienos  6. tramvaja maršrutu ar 5. un 9. tramvaja maršrutiem. Paredzēts, ka tramvaja līnija sāksies no K. Barona ielas pa Pērnavas ielu, Senču ielu, Zirņu ielu, Skanstes ielu un Sporta ielu posmā no Skanstes ielas līdz savienojumam ar 5., 9.tramvaja maršrutu Pētersalas ielā.

Projekta realizēšanai izvirzīts  nosacījums, ka tramvaja līnijas izbūves gaitā netiks skarts neviens apbedījums. Lai nodrošinātu zemās grīdas tramvaju ekspluatāciju, paredzēts veikt esošās 5. un 9. tramvaja maršruta infrastruktūras pielāgošanu zemās grīdas tramvaja parametriem aptuveni 3 km garumā posmā no Pētersalas ielas līdz Centrāltirgus lokam posmos, kur vēl nav izbūvēta zemās grīdas tramvajam pielāgota infrastruktūra.

Projektā paredzēts arī iegādāties 12 zemās grīdas tramvajus, lai nodrošinātu tramvaju kustību ar 10 minūšu intervālu.  

  Kādos rajonos dzīvojošie cilvēki būs ieguvēji? Viennozīmīgi galvenie ieguvēji ir tuvumā esošo rajonu iedzīvotāji (Skanste, Brasla, Pētersala - Andrejsala). Tomēr maršruta loma kopējā pilsētas tramvaju tīklā būs daudz nozīmīgāka un nodrošinās arī tranzītsatiksmi ar īsāku ceļā pavadīto laiku. Piemēram, no Juglas/Teikas uz Pētersalas ielu/Ganību dambi.

Kad sāksies un beigsies tramvaja līnijas veidošanas darbi? Tramvaja līnijas infrastruktūras pārbūves/izbūves darbi varētu sākties 2018. gada otrajā pusē.  Uzsākot būvniecības darbus plānotajā termiņā, projektu plānots pabeigt 2022. gadā. Kāds ir finansējums? Kopējais finansējums plānots 97,4 miljoni eiro, no kuriem 70 miljoni eiro – Kohēzijas fonda finansējums, bet 27,4 miljoni eiro - “Rīgas satiksmes” finansējums.  Šobrīd tiek meklēts projekta realizācijai izdevīgākais finansējuma modelis (piem., ilgtermiņa aizņēmums).  

Skanstes biznesa centrs    Vai jau ir zināms, ar kādu numuru būs tramvajs, kas pārvietosies šajā maršrutā? Šajā projekta stadijā vēl netiek runāts par konkrētu maršruta numuru. Projekta izstrādes stadija Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja otrdien, 27. septembrī atbalstīja lēmumprojektu par pašvaldības un SIA “Rīgas satiksme” sadarbību jaunās tramvaja līnijas projekta realizēšanā Skanstes apkaimē.

Deputāti atbalsta ES finansējuma piesaistīšanu jaunajai tramvaja līnijai Skanstes apkaimē. Šāds lēmums nepieciešams, lai “Rīgas satiksme” varētu pretendēt uz Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansējumu. Šis nav lēmums par plānotās jaunās tramvaja līnijas trasi un nepieciešamajiem zemesgabaliem, bet tikai par iespēju saņemt finansējumu. Galīgais lēmums par pašvaldības un SIA “Rīgas satiksme” sadarbību jaunās tramvaja līnijas projekta realizēšanā vēl būs jāpieņem Rīgas domes sēdē.

 Jaunas tramvaja līnijas būvniecība Skanstes apkaimē paredzēta Rīgas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030.gadam un Rīgas attīstības programmā 2014.-2020.gadam. Saskaņā ar Rīgas ilgtspējīgas attīstības stratēģiju līdz 2030. gadam, tramvajs ir un būs pilsētas sabiedriskā transporta mugurkauls.

Un tā attīstības virzieni ir ne tikai Skanste, bet arī Dreiliņi, Rumbula, u.c.  

Sandra Fomina @nadja
žurnāliste
6 gadu 2 mēneši 21 diena portālā
Bija online 18 aprīlī 21:47
Meklētājs būvniecības nozarē